Mühazirəni
hazırladı –
Bakı Musiqi Akademiyasının
«Musiqi tarixi» kafedrasının dosenti,
sənətşünaslıq namizədi Fərəh
Əliyeva.
Mühazirəni təqdim edir müəllif.
|
«Arşın mal alan» - böyük
Azərbaycan bəstəkarı, milli bəstəkarlıq
məktəbinin banisi, Şərqdə ilk operanın
müəllifi Üzeir bəy Hacıbəyovun sonuncu,
üçüncü musiqili komediyasıdır. Bəstəkar
onu üzərində 1913-cü ilin yayında hələ
Bakıda olarkən işləməyə başlamış
və əsəri yayın sonunda, artıq Sankt-Peterburqda
olarkən tamamlaymışdır. Qeyd edək ki,
o burada konservatoriya daxil olmağa hazırlaşırdı.
Musiqili komediyanın süjetini Üzeyir bəy həyatdan
götürmüş, librettosunu özu yazmışdır.
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
cəmiyyətində ailə-məişət məsələlərində
şəriət qanunları ilə diqtə edilmiş
köhnəlmiş adət-ənənələrə
qarşı tənqidi, etiraz dolu münasibət
formalaşır. Əsas müzakirə mövzularından
biri qadının azadlığı və hüquqları
uğrunda mübarizə idi. Azərbaycan qadınlarının
demək olar ki, hüquqları yox dərəcəsində
idi: o, valideyndələrinin, sonra isə ərinin
iradəsinə tabe olmalı idi. Çadrasız o
heç yerə çıxa bilməzdi, onun taleyini
başqaları həll edirdi. Qızlar, bir qayda olaraq,
valideynlərinin seçimi ilə ailə qurur, onların
razılığı heç kəsi maraqlandırmırdı.
Lakin təksə qızlar, deyil, kişilər də
bu adətdən əziyyət çəkirdilər.
Axı, onlar da öz gələcək həyat yoldaşlarını
yalnız toydan sonra görə bilərdilər.
Lakin həyat tərzi dəyişir və cavanlar
artıq sevib-sevilərək, aidə qurmaq arzusu
ilə yaşayırdılar.
«Arşın mal alan» operettasının maraqlı
süjeti də elə bu ideyanı əks etdirir.
Üzeyir bəyin qəhrəmanı – gözəl,
yaraşıqlı, iradəli Gülçöhrə
öz hüquqları, sevgisi uğrunda mübarizə
aparan Azərbaycan qızlarının yeni nəslinin
nümayəndəsidir.
«Arşın mal alan» musiqil komediyasının adı
da elə küçəbəküçə, həyətbəhəyət
gəzib mal satan arşın malçıların
çağırışından alınmışdır.
Gənc tacir Əsgər gələcək həyat
yoldaşını özü seçib, bəyənmək
şərtilə evlənmək istəyir. Lakin
müsəlman qayda-qanununa görə bəy gəlini
yalnız toydan sonra görə bilərdi. Əsgərin
dostu Süleyman bəy vəziyyətdən çıxış
yolu tapır: onun məsləhəti ilə tagir
Əsgər adi, kasıb arşınmalçıya
çevrilir. İndi o, istənilən evə girib,
qızları görüb, könlünə yatanı
gözaltı edib evlənə bilər.
Az keçmir ki, Əsgər alıcılar arasında
gözəl bir qıza vurulur. Bu, Soltan bəyin qızı
– Gülçohrədir. O da qarşılıqlı
məhəbbətlə qurulmuş ailə səadəti
arzusundadır. Cavanlar əld-peyman bağlayır.
Gülçöhrə sevgilisinə sonadək sədaqətli
olmaq əzmindədir. Lakin qızını yalnız
varlı adama, dədə-baba qanunu ilə ərə
vermək istəyən Soltan bəy Gülçöhrəni
varlı tacir Əsgərə vermək istəyir.
Nə qətiyyətli etirazını bildirən
Gülçöhrənin nə də Soltan bəyin
ağlına belə gəlmir ki, tacir Əsgər
və kasıb arşınmalçı Əsgər
eyni adamdır. Lakin anlaşılmaslıqlar tez aradan
qalxır. Bir gündə 4 toy çalınır:
Əsgər və Gülçöhrə ilə
yanaşı, Süleyman bəylə Soltan bəyin
qardaşı qızı Asya, Soltan bəy və
Əsgərin xalası Cahan xala, hər iki ailənin
nökərləri – Vəli və Telli də evlənib
xoşbəxt ailə qururlar.
Operettada mənfi
qəhrəman yoxdur. Klassik musiqili komediya qanunlarına
uyğun olaraq ön planda əsas qəhrəmanlar
– Əsgər və Gülçöhrədir. Onlar
yeni fikirli, ailə həyatını ürəklərinin
səsi ilə qurmaq arzusu ilə yaşayan gənclərdir.
Qalan personajlar – Süleyman bəy, Asya, Soltan bəy,
Cahan xala, Vəli və Telli lirik-komik tərzdə
verilir. İştirakçılar bir neçə qrupa
bölünür: tagir Əsgər və bəy qızı
Gülçöhrənin məhəbbət tarixcəsi
əsərin əsas süjet xəttini təşkil
edir. Onların hərəkətləri əsas ideyanı
ifadə edir. Romantik hisslərlə yaşayan bu gənclər
köhnəlmiş adət-ənənələrə
qarşı çıxmaqdan çəkinmir. Məhəbbətləri
naminə onlar ən qəti addımlara hazırdırlar.
Dövrün qayda-qanunlarına etirnazsızlıq
göstərməyən Süleyman bəy və Asya
da, cavanların hərəkətlərini başa
düşməyən yaşlı nəslin nümayəndələri
– Cahan xala və Soltan bəy də mehriban ailə
həyatı arzusundadırlar. Nəhayət, ağıllı,
tədbirli nökərlər – Vəli və Telli
də talelərini birləşdirir, sevib-seçib
ailə qururlar.
«Arşın
mal alan»da dramaturji baxımından aparıcı, əsas
bədii-ifadə vasitəsi musiqidir. Məhz musiqi
məzmunun parlaqlığına və inkişaf səviyyəsinə
görə çox vaxt əsərin janrını
komik opera kimi müəyyənləşdirirlər.
Musiqi dramaturgiyasının vahidliyinə arşınmalçının
məşhur mahnısından bir mövzunun məhəbbət
leytmotivi kimi geniş səslənməsi də dəlalət
edir. Əsas musiqili forması və xasiyyətnaməsi
üçün Üzeyir Hacıbəyov ənənəvi
kupletləri deyil, daha mürəkkəb və dərin
forma olan ariyanı seçir.
Əsgər
və Cülçohrənin partiyaları rəngarəng
və dərin məzmunludur. Böyük məhəbbət
arzulayan əsas qəhrəmanlardan biri - Əsgərin
dahi Azərbaycan şairi Füzülinin sözlərinə
yazılmış ilk ariyasında xəyalpərvər,
bir qədər kədərli obrazı yaradılır.
II pərdədə isə Gülçöhrə
ilə duet səhnəsində gözümüz önündə,
artıq sevği işığına boyanmış,
bir qədər həyəcanlı, xoşbəxt
gənc canlanır. Gülçöhrənin də
ilk ariyası (II pərdə) məhəbbət arzuları
ilə yaşayan gənc qızın iztirablarını,
xəyallarını əks etdirir. Onun romantik duyğuları
ilhamlı, bir qədər həyəcanlı II ariyasının
əsas əhval-ruhiyyəsinin məzmununu elə bundan
ibarətdir. III pərdədən ariya və IV pərdədən
naləsi əvvəlki əhval-rühiyyə ilə
bağlıdır; Azərbaycan qızının
o dövrdəki acı taleyinin sanki musiqi təsviridir.
Musiqili komediyanın digər iştirakçıları
əsasən janr – məişət üslublu musiqi
nömrələri ilə səciyyələnir. Şən
mahnı və rəqslər, dialoq-səhnəciklər
səhnə hadisələrinin lirik-komik koloritini yaradır:
Cahan xalanın kupletləri, Süleyman bəyin mahnısı,
Süleyman bəyin mahnı və rəqsi, Asyanın
mahnı və rəqsi, Soltan bəyin kupletləri,
Telli və Vəlinin yumorla yoğrülmüş
məhəbbət etirafı olan dueti.
«Arşın mal alan»da hadisələr dinamik inkişaf
edir. Burada fon, ikinci dərəcəli, şərhedici
nömrələr yoxdur.Yeganə xor olan qızların
xoru da milli məişət koloritinin poetik təcəssümüdür.
Bəstəkar operettanin musiqisində Azərbaycan
xalq mahnısı və rəqslərinin ritm-intonasiyalarını
böyük ustalıqla əks etdirir. Qızların
xorunda «Qalanın dibində», Soltan bəyin kupletlərində
«Canlar içində canım», uvertyuranın əsas
mövzusunda «Boynunda var salırıq» mahnılarının,
Asyanın rəqsində «Tərəkəmə» xalq
rəqsinin intonasiyaları eşidilir.
Üzeyir Hacıbəyov «Arşın mal alan»da xalq
mahnı-rəqs və muğam ənənələrini
sintezləşdirərək parlaq, yeni vokal üslub
yaratmışdır. Burada artıq milli musiqi təfəkkürü,
milli üslub avropa vokal üslubu ilə qovuşur.
Parlaq məzmun ilə yanaşı bu musiqi novatorluğu
operettanın dünya miqyasında şöhrət
tanmasının əsas şərtlərindən
biri oldu.
«Arşın mal alan» elə ilk tamaşadan böyük
populyarlıq qazandı. Əsərin ilk tamaşası
1913-cü ildə oktyabrın 25-də Bakıda Tağıyev
teatrında olmuşdur: quruluşçu rejissor böyük
Azərbaycan aktyoru və rejissoru Hüseyn Ərəblinski,
rollarda: Hüseynqulu Sarabski (Əsgər), Əhməd
Ağdamski (Gülçöhrə), Ələkbər
Hüseynzadə (Soltan bəy), A.Olenskaya (Asya), X.Hüseynov
(Vəli), Cülsabah xanım (Cahan xala) çıxış
etmişlər. Premyeradan sonra «Arşın mal alan»
Qafqazın, Rusiyanın, daha sonra isə bütün
dünyanın teatr səhnələrinə zəfər
yürüşünü başlayır. Tez bir zamanda
əsər rus, gürcü, fars, erməni, ingilis,
ərəb, polyak, bolqar, özbək, çin - 66
dilə tərcümə olunur.
«Arşın mal alan»ın populyarlığına
dair tarixdən belə bir fakt gətirmək olar: Qafqazda
bu adla kafelər, restoranlar, dükanlar açılır.
Əsər 1915-ci ildə Tiflisdə eyni gündə
dörd yerdə, dörd dildə – Azərbaycan, rus,
gürcü və erməni dillərində oynanılırdı.
«Arşın mal alan» bir neçə dəfə ekranlaşdırılmışdır.
Musiqili komediyanın ilk ekran variantı 1916-cı ilə
aiddir. Rejissor V.Svetlanovun çəkdiyi səssiz filmdə
H.Sarabski, Ə.Ağdamski, Y.Nərimanov, Ə.Hüseynzadə,
M.Əliyev çəkilmişdi. Filmi Cabbar Qaryağdıoğlunun
triosu, musiqiçilər dəstəsi müşayiət
edir, musiqi nömrələri canlı ifa olunurdu.
Musiqili komediyanın ikinci ekranlaşdırma cəhdi
isə uğursuz oldu. Peterburqlu rejissor Q.Belyakov 1917-ci
ildə Ü.Hacıbəyovun icazəsi və razılığı
olmadan film çəkmiş və müəllif hüquqları
pozulduğu üçün bu film prokata buraxılmamışdı.
1937-ci ildə ABŞ-da rejissor R.Maqalyan da «Arşın
mal alan» musiqili filmi çəkmiş, lakin Ü.Hacıbəyovun
müəllifliyini göstərməmişdir. II dünya
müharibəsi illərində SSRİ-də «Arşın
mal alan» bədii musiqili filminin çəkilişlərinə
başlanmış və film 1945-ci ekranlara buraxılmışdır.
Əsas rollarda -R.Behbudov (Əsgər), L.Cavanşirova
(Gülçöhrə), Ə.Hüseynzadə (Soltan
bəy), L.Abdullayev (Vəli), F.Mehrəliyeva (Telli),
M.Kələntərli (Cahan xala) çəkilmişlər.
Filmin musiqi redaktoru – Niyazi, ssenari müəllifi S.Rəhman,
rejissorlar R.Təhmasib və N.Leşşenko, operatorlar
L.Atakişiyev və M.Dadaşov idi. 1946-cı ildə
«Arşın mal alan» filminin yaradıcıları
SSRİ Dövlət Mükafatına layiq göruldülər.
Film dünya xalqdarının dillərinə dublyaj
ediləcək 130 ölkədə böyük müvəffəqiyyətlə
nümayiş etdirildi.
1965-ci ildə «Azərbaycanfilm» kinostudiyasında rəngli
bədii «Arşın mal alan» filmi çəkildi: ssenari
müəllifləri T.Tağızadə və M.Dadaşov,
rejissor T.Tağızadə, musiqi redaktoru SSRİ xalq
artisti F.Əmirov idi. Baş rollarda L.Şıxlinskaya
(Gülçöhrə), H.Məmmədov (Əsgər),
H.Yaqizarov (Süleyman bəy), A.Soltanov (Soltan bəy),
N.Məlikova (Cahan xala) çəkilmişlər.
«Arşın mal alan» «Melodiya» firması tərəfindən
üç dildə (Azərbaycan, rus və fars) qrammofon
valına yazılmışdır. Əsər haqqında
dövri mətbuatda, elmi jurnallarda yüzlərlə
resenziyalar, elmi məqalələr, kitab və broşürlər
yazılmışdır.
90 ildir ki, dünya musiqi mədəniyyətində
«Arşın mal alan» adlı bir ulduz parlayır. Dünya
da, həyat tərzi də dəyişir, nəsillər
bir-birini əvəz edir, zövqlər ildırım
sürəti ilə yeniləşir. Lakin Əsgər
və Gülçöhrənin romantik məhəbbət
tarixcəsini söyləyən musiqi hekayəti bu
gün də təravətini saxlayır, insanlara xoş
təbəssüm və hisslər bağışlayır.
|