Mühazirəni
təqdim edir müəllif – Bakı Musiqi Akademiyasının
dosenti,
sənətşünaslıq namizədi Cəmilə
Həsənova.
|
Üzeyir
Hacıbəyov misilsiz bəstəkar və böyük
dramaturq olmuşdur. Onun yaratdığı «Ər
və arvad» (1909), «O olmasın, bu olsun» (1910), «Arşın
mal alan» (1913) komediyaları Azərbaycan mədəniyyət
xəzinəsində Mirzə Fətəli Axundov və
Cəlil Məmmədquluzadənin klassik komediyaları
ilə bir cərgədə durur. Lakin Ü.Hacıbəyovun
komediyalarının ən ümdə cəhəti
ondan ibarətdir ki, sənətkar tükənməz
yaradıcılıq qüdrəti sayəsində
dramaturgiyanı musiqi ilə qovuşdurmağa nail
olmuş və milli musiqili komediya janrının əsasını
qoymuşdur.
Ü.Hacıbəyovun musiqili komediyalarında obrazların
musiqi vasitəsilə səciyyələndirilməsi,
onların musiqi portretlərinin yaradılması, bir
sıra dialoqların musiqiyə salınması, xorlardan,
rəqslərdən istifadə olunması, dramatik
və lirik səhnələrdə musiqinin geniş
yer tutması mühüm xüsusiyyətlərdir.
Eyni zamanda, Ü.Hacıbəyovun komediyalarının
ədəbi mətni ayrılıqda da səhnədə
eyni təsir gücünə malikdir. Xüsusilə
«O olmasın, bu olsun» komediyası Ü.Hacıbəyov
dramaturgiyasının ən parlaq örnəyidir.
Hər şeydən əvvəl qeyd etmək lazımdır
ki, Üzeyir Hacıbəyov XX əsrin əvvəllərində,
yaşadığı cəmiyyətdə kök
salmış köhnə əqidə və baxışları,
əxlaq normalarını, cəhaləti tənqid
və ifşa etmək üçün, xalqı ayıltmaq
və mübarizəyə səsləmək üçün
kəsərli bir «silahdan» - gülüşdən,
satiradan itsifadə etmişdir. O, məhz dövrünün
qabaqcıl ideyalarını təbliğ etmək
üçün belə bir orijinal yol seçmişdir.
Ü.Hacıbəyovun yaratdığı obrazlar həm
də sənətkarın öz arzu və ideallarının,
həyatı gözəlləşdirmək istəyinin
əks-sədasıdır.
Ü.Hacıbəyovun «O olmasın, bu olsun» musiqili
komediyası 1910-cu ildə yaranmışdır və
bu 100 ilə yaxın bir dövr ərzində xalqın
ən çox sevdiyi əsərlərdən birinə
çevrilmişdir. Azərbaycan xalqı arasında
yəqin ki, «O olmasın, bu olsun» komediyasını
oxumayan, səhnədə görməyən, filmə
baxmayan adam tapılmaz. Təsadüfi deyil ki, bu əsərin
demək olar, hər bir kəlməsi xalqın dilində
zərb-məsələ çevrilmişdir. Komediyadakı
bir çox tutarlı ifadələr aforizm kimi işlənir.
Eyni zamanda, əsərin musiqisi xalqın qəlbinə
yol taparaq dillər əzbəri olumşdur. Bu məziyyət,
şübhəsiz ki, hər bir əsərə nəsib
olmur. Xüsusilə əsərin baş qəhrəmanı
Məşədi İbadın adı ilə bağlı
xalq arasında bir sıra mənalı ifadələrin
yaranması da bunu sübut edir. Məsələn,
«Məşədi İbad kimi qocalığında
yorğalıq edir», «Heç hənanın yeridirmi?»,
«Nə Məşədi İbad kimi özündən
çıxırsan?», «Məşədi İbadlıq
eləmə» və s. fikirlər bu qəbildəndir.
Ü.Hacıbəyovun özünəməxsus
bədii üslubu vardır. Belə ki, o, komediyanın
bütün personajlarını həyatda yaxşı
öyrənmiş, onları müxtəlif vəziyyətlərdə
təsvir etmiş, xarakterlərini aça bilmişdir.
Tamaşaçı burada zadəgan – tacir təbəqəsinin
həyatını bəzək-düzəksiz görüz,
onlara gülür və nifrət edir. Ü.Hacıbəyov
bu əsərdə əsil mənfi tiplər qalereyası
yaratmışdır. Onun qəhrəmanları kimlərdir?
Cəmiyyətdə nüfuzunu itirmiş, müflisləşmiş,
pul əldə etmək üçün gənc və
gözəl qızı Gülnazı qoca Məşədi
İbada ərə verən, mənəviyyatsız
bir zadəgan Rüstəm bəy. Mətbuat səhifələrində
yalan və iftiralar yazıb pul qazanan jurnalist Rza bəy.
Öz xeyrini güdən əqidəsiz millətçi
Həsənqulu bəy. Boşboğaz və davakar
intelligent Həsən bəy. Öz durnaqarası zəhmi
və silahı ilə ətrafındakı adamları
qorxu altında saxlayan Qoçu Əsgər. Və Məşədi
İbad.
Varlı bir tacir olan Məşədi İbad
pulun pozucu mahiyyətini, cəmiyyətdə oynadığı
rolu bütün varlığı ilə əks etdirir.
O, öz təsəvvürlərində belə bir
qənaətə gəlir ki, varlı olmaq, cəmiyyətin
fövqündə dayanmaq və güclü olmaq deməkdir.
Pul insanın varlığını təyin edən
əsas şərtdir, cəmiyyətin sağlam qanunları
belə pulun qarşısında acizdir. Məşədi
İbad bu sözləri təkrar etməyi sevir: «Məsəl
var ki, deyirlər: O olmasın, bu olsun. Əlbəttə,
nə zərəri vardır, cavanlıq olmasın,
pul olsun. Pul elə şeydir ki, qocanı cavan eləyər
və pulsuzluq da cavanı qoca eylər».
Avam və cahil bir şəxs olan Məşədi
İbad yeri gələndə özünü savadlı,
mədəni, səliqəli göstərməyə
çalışır. Onun təkrar-təkrar «mərifət
elmindən» söhbət salması, «Tarixi-Nadir» kitabının
adını çəkməsi, atalar sözü və
zərbi-məsəllərdən məqsədinə
müvafiq istifadə etməsi məhz bununla əlaqədardır.
Məşədi İbad həyatın mənasını
alverdə gördüyü üçün Rüstəm
bəylə çox ciddi sövdələşir və
onun qızı Gülnazı iki min manata satın
alır. Hadisələr mürəkkəbləşdikcə,
Gülnazın və xərclənən pulun əldən
çıxacağı qorxusu artdıqca, Məşədi
İbad yenə də özünün dediyi kimi, «bir
ətək pul tökməli olur». Ailə, məhəbbət,
həyat məsələlərinə onun yalnız
alver adamı, tacir kimi münasibət bəsləməsi
aydın görünür.
Ustalıqla yaradılmış Məşədi
İbad surəti əsərdəki bütün mənfi
xarakterlərin açılmasında mühüm rol
oynayır. Rüstəm bəyi, Qoçu Əsgəri,
Həsənqulu bəyi, Rza bəyi, Həsən bəyi
Məşədi İbadsız təsəvvür
etmək çətindir. Hambal surətinin hadisələrə
müdaxilə etməsi də Məşədi İbadla
bağlıdır. Məşədi İbad əsərin
mənfi personajlarını birləşdirən,
komik hadisələrin mərkəzində duran misilsiz
bir surətdir.
Lakin əsərdə bütün bu eybəcər
tiplərin müqabilində digər bir aləm də
var: bir-birini sevən iki gəncin – Sərvər və
Gülnazın saf və səmimi hisslərlə zəngin
olan bir dünyası. Onlar yeni həyata can atır,
öz gələcək səadətləri uğrunda
qarşılarına çıxan səddləri dəf
etməyə çalışırlar. Onlar başa
düşürlər ki, öz talelərini özləri
həll etməlidirlər, ona görə də cəsarətlə
köhnə əqidəli insanlara qarşı mübarizəyə
qalxırlar və onlara qalib gəlmək üçün,
hətta kələk də qurmalı olurlar. Qulluqçu
Sənəm də bu işdə onlara köməklik
göstərərək, qızı kimi sevdiyi Gülnazı
müdafiə edir.
«O olmasın, bu olsun» komediyası sözlə
bədii surət yaratmağın klassik nümunəsidir.
Məşədi İbad, Rüstəm bəy, Həsənqulu
bəy, Həsən bəy, Rza bəy, Qoçu Əsgər,
Hambal, Sənəm belə surətlərdir. Onlardan
hər biri fərdi danışıq dilinə malikdir.
Məhz bu səbəbdəndir ki, Ü.Hacıbəyov
onların canlı portretini yarada bilmişdir.
Ü.Hacıbəyov hadisələri, məkanı,
əşyaları, insanları, onların geyimini,
hərəkətlərini elə təsvir edir ki,
hər şey göz önündə canlanır.
O, tapdığı orijinal, uyğun və dəqiq
sözlərlə mətləbi tam və aydın
ifadə edə bilmişdir. Burada böyük sadəlik,
təbiilik və inandırıcılıq özünü
göstərir.
Komediyada musiqi də mühüm dramaturji rol oynayır.
Bütün musiqi nömrələri səhnədə
baş verən hadisələrin təbii ünsürü
kimi personajların səciyyələndirilməsində
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Burada
bir-birindən fərli iki obraz-intonasiya dairəsi özünü
göstərir ki, bu da əsərin ziddiyyətli məzmununu
qabarıq üzə çıxarır.
İlk növbədə, əlbəttə ki,
Məşədi İbadın musiqi portretini qeyd etmək
lazımdır. Özündən razı tacırin
məşhur «Mən nə qədər qoca olsam da»
misrası ilə başlanan mahnısında çirkin
və qoca Məşədi İbad lovğalanaraq yuz
cavana bərabər olduğunu bəyan edir. Ü.Hacıbəyov
burada «Uzundərə» xalq rəqsinin melodiyasından
istifadə etmişdir. Rəqsin təsirli melodiyasının
Məşədi İbadın dilində səslənməsi
karikaturanı xatırladır. Tamaşaçıya
əyandır ki, dərin insani hisslərdən, məhəbbətdən
danışan Məşədi İbadın hərəkətləri,
mahnısı evlənəcəyi gənc qızın
qəlbində yalnız nifrət oyandıra bilər.
Bu da Üzeyir bəyin istifadə etdiyi satira üsullarından
biri kimi diqqətəlayiqdir. Və bu mahnı Məşədi
İbadın xarakterini çox gözəl açır.
Musiqili komediyanın digər mənfi personajları
isə ayrılıqda deyil, əsasən xor səhnələrilə
xarakterizə edilir. Bu xorlar adətən danışıq
səhnələrinin üzvi tərkib hissəsi olub,
canlı yumoru ilə seçilir.
Lirik obrazlar aləmi isə əsərdə müstəsnalıq
təşkil edir. Sərvər və Gülnazın
duetləri onların məhəbbət hisslərini,
xəyalpərvər əhval-ruhiyyəsini əks
etdirir. Bu qəhrəmanları səciyyələndirən
musiqi nömrələrində bəstəkar Füzulinin
qəzəllərindən istifadə etmişdir.
Beləliklə, «O olmasın, bu olsun» musiqili komediyasının
bədii obrazları bir güzgü kimi o zamankı
Azərbaycanın ziddiyyətlərini əks etdirir.
Həyatın ziddəyyətlərini doğru, dürüst,
adamların psixologiyasını ustalıqla verdiyi
üçündür ki, bu əsər indi də öz
tərbiyəvi əhəmiyyətini saxlayır və
nəinki ölkəmizdə, həm də dünyanın
bir sıra ölkələrində tamaşaçıların
marağına səbəb olur.
«O olmasın, bu olsun» musiqili komediyası zəngin
səhnə həyatına malik bir əsərdir.
O, bir neçə dəfə redaktə olunaraq səhnələşdirilmişdir.
İlk dəfə musiqili komediya 1911-ci il aprelin 25-də
Mailov qardaşları teatrında (indiki Opera və
Balet teatrında) səhnəyə qoyulmuşdur. Məşədi
İbad rolunda Mirzə Ağa Əliyev, Sərvər
rolunda Hüseynqulu Sarabski, Gülnaz rolunda Əhməd
Ağdamski və başqaları çıxış
etmişlər. Üzeyir Hacıbəyov tamaşaya
dirijorluq etmişdir. Sonrakı illərdə də
musiqili komediyanın tamaşalarında bir çox görkəmli
artistlər çıxış etmişdir. Əsər,
həmçinin, bir çox dillərə tərcümə
olunaraq, müxtəlif teatrların səhnəsində
Zaqafqaziya şəhərlərində, Türkiyədə,
Bolqaristanda, Yəməndə və b. yerlərdə
tamaşaya qoyulmuşdur.
Musiqili komediya əsasında 1956-cı ildə
«Azərbaycanfilm» kinostudiyası tərəfindən
eyniadlı film çəkilmişdir. Filmin ssenari müəllifi
Sabit Rəhman, rejissoru Hüseyn Seyidzadə, musiqi
redaktoru Fikrət Əmirovdur.
Üzeyir Hacıbəyovun «O olmasın, bu olsun» musiqili
komediyası bu gün də tamaşaçılar tərəfindən
böyük rəğbətlə qarşılanır.
|